Monday 25 April 2011

KOLEJ DAN DIRI AKU

Tahun 2008 semakin mencabar dlm hidup aku apabila aku perlu membuat keputusan ttg masa depan aku seterusnya.aku minat pada masakan,kulinari..pada mulanya aku ambil kos ini..macam2 kolej dah aku mohon..alhamdulillah semuanya dapat.tapi aku fikir kos ni memerlukan masa yg begitu lama untuk aku kecapi impian aku menjadi seorang chef.aku kene mencari kerja..tapi aku bukannya jenis yg suka mencari kerja..so,mama aku cadangkan aku ambil kursus kejururawatan di salah sebuah kolej di Kuala Lumpur.aku x penah terfikir pun nk ambil kursus ni.ayah aku suka aku jd chef,mama aku suka aku jadi jururawat..hurmm..mane satu aku nak pilih??kedua2nya lain minat..haishh..!!akhirnya setelah aku berfikir panjang,aku pun terus ambil kursus kejururawatan selama 3 tahun..alhamdulillah semuanya sokong aku dgn harapan aku boleh menjadi seorang jururawat yg cemerlang..insyaallah..ramai yg tanya,kenape suka msk jd jururawat?aku sendiri pun x tau..mungkin mase aku kecik2 dulu,suka pergi hospital,suka makan ubat kot..hehehe..maybe la..selame ne aku x pernah terlintas difikiran pun..dulu mase sekolah bila cikgu tanya,bila nk jd ape..aku jawab cikgu..sama seperti mama aku..hehehe..sekarang ne bile kene membuat keputusan sendiri,lain plak ambik bidang..jururawat..boleh ke aku?hurmmm...ok la..selepas mohon tu,aku pun dpt tawaran tuk belajar di situ.semasa masuk kolej,ayah aku pesan,"adik,adik dah besar sekarang ni.x macam dulu.semua keputusan kene wat sendiri.masuk kolej ni tuk belajar dan belajar ttg kehidupan.umur adik dh meningkat,banyak cabaran dan halangan kene tempuhi..fikirkan ttg masa depan adik.."wahhh,sebaknya aku masa tu..aku rase mcm aku nk blk je.tp aku berusaha buang segala perasaan tu..alhamdulillah,aku dpt sesuai kan diri di kolej..aku mula belajar dan belajar sampai la aku faham sesuatu pelajaran tu..kawan pun mulai ramai mase tu..syukur alhamdulillah..dapat kawan yg memahami dan sekepala..hehehe..hari berganti hari,bulan berganti bulan,alhamdulillah aku dapat sesuaikan belajar aku..aku mulai minat dgn bidang jururawat ne..hehehe..kadang2 aku rasa sunyi bila berjauhan dgn family..ye la,aku anak manja,mane boleh berjauhan dgn family..ini kali pertama..walaupun dekat je ngan rumah,tapi aku rase jauh sangat.budak baru masuk kolej,mmg cam tu..aku enjoy dgn hidup aku masa tu..praktikal di hospital.macam2 pengalaman aku dh tempuhi..setiap cabaran dan halangan aku dh tempuhi..itu baru sikit..ada banyak lagi sebenarnya..itu la diri aku sbnrnya,anak manja,sensitif,kdg2 suka sendirian,cepat terasa...tapi aku seorang yg ceria!!

No comments:

Post a Comment